آموزشی

بهترین راه انتخاب لوازم یدکی اصل (راهنمای کامل)

امروزه در بازارهای مختلف کشور وجود قطعات تقلبی و بی‌کیفیت مشکل بزرگی برای خریداران کالاها است. این مشکل معمولاً در هر زمینه‌ای که کالای اصلی و اورجینال در آن کمیاب و گران است اتفاق می‌افتد. در بازار لوازم یدکی خودرو نیز این مشکل وجود دارد. مخصوصاً لوازم یدکی خودروهای چینی که هم کمبود آن‌ها نسبت‌به بقیه لوازم بیشتر است و هم لوازم یدکی اصل آنها گران قیمت می‌باشند. حالا ما باید چگونه لوازم یدکی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟ ما در این مقاله سعی می‌کنیم در کنار بیان ویژگی‌های کلی لوازم یدکی اصل به بررسی موردی لوازم یدکی چند خودرو ‌چینی بپردازیم و در کنار آن برندهای معتبر لوازم یدکی برای این خودروها را معرفی کنیم؛ تا شما هم بتوانید اطلاعات کافی از لوازم یدکی اصل داشته باشید و هم اگر لوازم یدکی اصلی خودرو شما نایاب بود، برندهای معتبر را برای جایگزینی آنها انتخاب کنید.

 

به طور کلی لوازم یدکی اصلی خودروها چه ویژگی هایی دارد؟

لوازم یدکی خودروهای مختلف از شرکت‌های مختلفی تامین می‌شوند که شاید در جزئیات با هم متفاوت باشند. اما به طور کلی تمامی لوازم یدکی‌ اصلی موجود در بازار چند ویژگی مشترک دارند؛ که در وهله اول می‌توان با چک کردن آنها نسبتاً از اصل بودن کالا مطمئن شد. در ادامه به برخی از این موارد می‌پردازیم.

داشتن نشان استاندارد: معمولاً همه کالاهای اصلی دارای نشان استاندارد هستند و این نشان به نوعی روی بسته بندی کالا و یا خود کالا درج شده است. وجود این نشان می‌تواند سلامت و کیفیت محصول را تایید کند. این نشان از سامانه سازمان استاندارد کشور قابل رهگیری است و می‌توان از درست بودن نشان استاندارد روی کالا اطمینان حاصل نمود. البته دقت کنید که این نشان بر روی محصولات تولید شده در داخل کشور وجود دارد و کالاهای وارداتی فاقد این نشان هستند.

هولوگرام: وجه مشترک دیگر لوازم یدکی اورجینال وجود هولوگرام شرکت سازنده قطعه می‌باشد. معمولاً هر شرکت هولوگرام مخصوص خود را در جای منحصر به فردی قرار می دهد و هر هولوگرام ویژگی‌های مختلفی مانند چند رنگ بودن، برجسته بودن و یکبار مصرف بودن را دارد. داشتن یک هولوگرام غیر قابل کپی برداری می‌تواند یک ویژگی مهم برای شرکت تولید کننده قطعات باشد تا از کپی برداری و سوء استفاده از هولوگرام شرکت جلوگیری شود.

بارکد: معمولاً هر قطعه تولید شده در شرکت های معتبر لوازم یدکی دارای یک بارکد منحصر به فرد است؛ که روی قطعه درج می‌شود. وجود این بارکد نشانه خوبی برای اصل بودن یک قطعه خودرو می‌باشد. شما معمولاً با اسکن بارکد می‌توانید اطلاعاتی از این قطعه به دست بیاورید و یا از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

سامانه‌های بررسی اصالت کالا: شرکت‌های تولید کننده لوازم یدکی خودرو برای اطمینان از اصل بودن قطعات‌شان که توسط مشتری خریداری می‌شود؛ یک سامانه منحصر به فرد ایجاد کرده‌اند، تا قطعات شرکتشان در آن قابل رهگیری باشد. به طور مثال شرکت ایساکو از زیرمجموعه های ایران خودرو که قطعات و لوازم یدکی اصلی هایما و دانگ فنگ اچ سی کراس تولید می‌کند؛ یک سامانه‌ای به نام سامانه “اصل بخرید” طراحی کرده که با استفاده از اپلیکیشن مربوط به آن روی موبایل خودتان با اسکن کردن کیو آر کد (QR code) مرتبط با آن می‌توانید از اصل بودن کالایی که خریده اید مطمئن شوید. یا به عنوان نمونه دیگر شرکت سایپا یدک با استفاده از یک شماره پیامکی این امکان را فراهم کرده است که کد روی محصول را به شماره ۵۰۰۰۱۸۱۳ پیامک کرده و اطلاعات آن مربوط به اصل بودن یا نبودن قطعه را دریافت کنید.

 بسته بندی: معمولاً شرکت‌های معتبر در زمینه لوازم یدکی خودرو حساسیت خاصی نسبت به بسته بندی کالای خود دارند و هر شرکت بسته بندی منحصر به فردی دارد. شناختن این بسته بندی‌ها و دقت به بالا بودن کیفیت این بسته‌ها می‌تواند یکی از نکات مهم در خرید لوازم یدکی اصل برای خودرو شما باشد.

با توجه به اینکه لوازم یدکی اصلی متنوعی در بازار خودرو ما وجود دارند برای سهولت در شناخت و تشخیص این لوازم یدکی اصل، در ادامه به بررسی موردی لوازم یدکی اصلی خودروهای اچ سی کراس، هایما، ام وی ام، چری لیفان و جک می‌پردازیم.

 

ویژگی‌های لوازم یدکی اصل خودرو دانگ فنگ H30 Cross

لوازم یدکی اصلی خودرو اچ 30 کراس توسط شرکت ایساکو که زیر نظر شرکت خودروسازی ایران‌خودرو است؛ تامین می‌شود. از ویژگی‌های اصلی برند ایساکو می‌توان به بسته‌بندی این برند اشاره کرد که یک بسته بندی باکیفیت بالا و رنگ آبی است و آرم ایساکو روی آن چاپ شده است و یک برچسب با آرم ایساکو بسته بندی را پلمپ کرده است.

بسته بندی قطعات اصلی اچ سی کراس
نمونه بسته بندی قطعات اصلی اچ سی کراس

 

ویژگی بعدی قطعات تولید شده توسط شرکت ایساکو، لیبل هولوگرام دار درج شده روی بسته بندی قطعه می‌باشد. این لیبل دو نوع قدیمی و جدید دارد. در لیبل‌های قدیمی ایساکو، در قسمت بالا سمت چپ هولوگرام مخصوص ایساکو قرار می‌گرفت و در قسمت بالا سمت راست کد اعتبارسنجی قطعه قرار داشت. همچنین در قسمت پایینی  بارکد قطعه قرار می‌گرفت. روی این لیبل نام کامل قطعه نیز درج شده است. اما در لیبل‌های جدید ایساکو، در بالا سمت چپ آرم شرکت ایساکو درج شده است و در بالا سمت راست یک کیو آر کد مربوط به سامانه “اصل بخرید” وجود دارد. همچنین زیر آنها اسم قطعه نوشته شده و در قسمت پایینی نیز بارکد قطعه قرار می‌گیرد.

 

نمونه لیبل جدید و قدیم ایساکو
نمونه لیبل جدید و قدیم ایساکو

نحوه استفاده از سامانه اصل بخرید ایساکو:

برای استفاده از سامانه اصل بخرید شما ابتدا باید اپلیکیشن ایساکو را روی گوشی تلفن همراه هوشمند خود نصب کنید و برای ورود به آن شماره تلفن همراه‌تان را وارد نمایید. پس از آن یک کدفعالسازی به شماره شما پیامک می‌شود که با وارد کردن آن شما می‌توانید از ویژگی‌های برنامه ایساکو استفاده کنید. يكی از قسمت های این برنامه بخش اصالت قطعه می‌باشد که با ورود به آن شما می‌توانید کیو آر کد مربوط به محصول را اسکن کرده و بعد از آن پیامی دریافت می‌کنید که این پیام  اصل بودن یا نبودن این قطعه را به شما گزارش می‌دهد. همچنین در کنار کیو آر کد یک کد ۱۶ رقمی وجود دارد که شما می‌توانید با استفاده از سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۱ از اصل بودن قطعه خود مطمئن بشوید.

استعلام اصالت قطعات در سامانه اصل بخرید
استعلام اصالت قطعات در سامانه اصل بخرید

در بازار لوازم یدکی خودرو چینی امروز علاوه بر قطعات اصلی و شرکتی قطعات دیگری نیز موجود است که نه تنها با کیفیت قطعات شرکتی برابری می‌کنند، بلکه در مواردی از قطعات شرکتی نیز بهتر و باکیفیت‌تر می‌باشند.

از جمله این قطعات مربوط به خودروی اچ سی کراس می‌توان به لنت عقب اچ سی کراس برند والئو اشاره کرد. این برند محصول کشور اسپانیا است و بسیار شناخته شده در تولید لوازم یدکی خودرو می‌باشد. قطعات تولید اين برند بسیار با کیفیت است؛ حتی در مواردی محصولات والئو را بهتر از محصولات شرکتی می دانند.

همچنین از تولیدات داخلی با کیفیت می‌توان به میل موج‌گیر H30 cross برند آریا کیان سپهر اشاره کرد. این قطعه بسیار باکیفیت بوده و گارانتی ۲۴ ماهه معتبری دارد و خط تولید آن کاملاً روباتیک می‌باشد و به راحتی می‌تواند با نمونه‌های خارجی خود رقابت کند.

 

میل موجگیر اچ سی برند آریاکیان سپهر
میل موجگیر اچ سی برند آریاکیان سپهر

 

راه های شناخت قطعات اصلی خودرو هایما S5 و هایما S7

با توجه به اینکه قطعات شرکتی و اصلی خودرو های هایما مانند خودرو اچ سی کراس توسط شرکت ایساکو تامین می شود، راه‌های شناخت قطعات اصلی آن نيز مانند مواردی است که برای خودرو اچ سی کراس و شرکت ایساکو بیان کرده‌ایم و تمام موارد بسته بندی، لیبل هولوگرام‌دار و سامانه “اصل بخرید” در مورد قطعات شرکتی خودروهای هایما نیز صدق می‌کند.

 

نمونه بسته بندی قطعات اصلی هایما
نمونه بسته بندی قطعات اصلی هایما

اما برای خودروهای هایما هم قطعات غیر شرکتی وجود دارند که از کیفیت بالایی برخوردار بوده و مانند قطعات شرکتی عمل می‌کنند. برای مثال راهنمای روی آینه خودرو هایما S7 وارداتی، یک قطعه خارجی با کیفیت است که توسط تجار مورد اعتماد و شناخته شده وارد کشور می‌شود و با کیفیت برابر قطعه شرکتی روی خودروی شما نصب خواهد شد.

 

ویژگی لوازم یدکی اصلی خودروهای ام وی ام و چری

لوازم یدکی خودروهای ام وی ام و چری در بسته بندی های خاص و معمولاً کرم رنگ قرار دارند که روی سرتاسر بسته بندی‌ها آرم شرکت چری به رنگ قرمز چاپ شده است. روی بسته بندی‌های قطعات این خودروها یک برچسب قرار می‌گیرد که در قسمت بالا سمت چپ لوگوی قرمز رنگ چری قرار گرفته است. در قطعات اصلی که توسط شرکت مدیران خودرو عرضه می‌شود عموما لوگوی چری به صورت برجسته می‌باشد؛ البته در بعضی قطعات مانند فیلتر روغن با اینکه قطعه اصل می‌باشد، این لوگو برجسته نیست. زیر لوگو بارکد مربوط به کالا قرار می‌گیرد و زیر آن نیز نام محصول و کشور تولید کننده آن درج می‌شود. این قطعات توسط شرکت مدیران خودرو به بازار عرضه شده و به طور کلی تشخیص اصالت آن کار راحتی نیست. در بعضی موارد دیده شده که ویژگی‌های مربوط به بسته بندی و بر چسب به صورت کامل رعایت شده است، اما جنس داخل بسته بندی جنس اصل نبوده و تشخیص غیر اصل بودن آن فقط از عهده کارشناسان خبره برمی‌آید.

 

نمونه بسته بندی قطعات اصلی ام وی ام و چری
نمونه بسته بندی قطعات اصلی ام وی ام و چری
نمونه لیبل ام وی ام و چری
نمونه لیبل ام وی ام و چری

برای خودرو های چری و ام وی ام هم قطعات غیر شرکتی اما معتبر و با کیفیت وجود دارد که می‌تواند با قطعات شرکتی رقابت کند. به عنوان نمونه می‌توان به سیبک فرمان ام وی ام ۳۱۵ تولید شرکت آذر نهاد سامان که یک کالای تولید داخل با کیفیت بالاست اشاره کرد. این قطعه به راحتی می‌تواند با کالاهای شرکتی و خارجی این خودرو رقابت کند. همچنین برند s4t نیز یک برند معتبر تولید داخل است. قُرقُری فرمان ام وی ام ۳۱۵ تولید این شرکت حتی از قطعات شرکتی نیز با کیفیت‌تر می‌باشد. همچنین محصولات شرکت فرانکو که در کشور ترکیه تولید می‌شود مانند سرپلوس سمت چرخ ام وی ام ۳۱۵ شرکت فرانکو بسیار با کیفیت بوده و با اینکه شرکتی نیست اما کیفیتی به مراتب بهتر از قطعه شرکتی دارد.

 

سرپلوس سمت چرخ ام وی ام ۳۱۵ شرکت فرانکو
سرپلوس سمت چرخ ام وی ام ۳۱۵ شرکت فرانکو

 

نشانه های اصل بودن لوازم یدکی خودرو لیفان

قطعات شرکتی مربوط به خودرو لیفان توسط شرکت کرمان موتور تامین می‌شود. این شرکت در انجام وظیفه تامین قطعات اندکی ضعیف عمل کرده و موفق نبوده و قطعات شرکتی برای خودروهای لیفان بسیار نایاب می‌باشد. اما ویژگی بسته بندی لوازم یدکی اصلی لیفان وجود آرم چاپ شده لیفان روی بسته بندی قطعه می‌باشد. روي بسته‌بندی این قطعه نیز یک لیبل با آرم لیفان‌ درج می‌شود که علاوه بر لوگوی لیفان یک کیو آر کد به همراه نام قطعه و نام کشور سازنده آن نوشته شده است.

 

نمونه بسته بندی و لیبل محصولات اصلی لیفان
نمونه بسته بندی و لیبل محصولات اصلی لیفان

خوشبختانه برای خودرو لیفان نیز قطعات با برندهای معتبر موجود است که به راحتی آن‌ها را می‌توان جایگزین قطعه شرکتی کرد و از کیفیت آن‌ها مطمئن بود. وجود این قطعات توانسته است کمبود لوازم یدکی اصلی و شرکتی لیفان را جبران کند.

به عنوان نمونه می‌توان به بلبرینگ کلاچ پمپی لیفان ایکس ۶۰ اشاره کرد که تولید شرکت FTE می‌باشد. شرکت FTE زیر مجموعه شرکت والئو است و محصولات آن بسیار باکیفیت می‌باشد. همچنين می‌توان به دیسک و صفحه لیفان X60 و دیسک و صفحه لیفان ۶۲۰ با برند هانژی چین اشاره کرد که از کیفیت بسیار خوبی برخوردارند.

 

دیسک و صفحه لیفان X60 برند هانژی
دیسک و صفحه لیفان X60 برند هانژی
بلبرینگ کلاچ لیفان X60 برند FTE
بلبرینگ کلاچ لیفان X60 برند FTE

از نمونه‌های دیگر می‌توان به قطعات جلوبندی ساخت شرکت مفصل سازان راوین(msr) اشاره کرد. مثلاً سیبک فرمان سمت راست لیفان ۶۲۰ تولید این شرکت که در تبریز قرار دارد؛ یک کالای بسیار با کیفیت بوده که با خیال راحت و عمر بالا می‌توان از آن استفاده نمود.

 

راههای تشخیص لوازم یدکی اصلی خودرو جک

لوازم یدکی خودروی جک (JAC) نیز توسط شرکت کرمان موتور تامین می‌شود و این خودرو همانند خودرو لیفان در زمینه لوازم یدکی شرکتی اصل مشکلاتی دارد. بسته بندی قطعات اصلی جک به صورت ساده می‌باشد و فقط لوگو JAC روی آن چاپ شده است. علاوه بر لوگو، یک برچسب که حاوی لوگوی شرکت جک می‌باشد؛ روی آن الصاق شده که در این برچسب نماد شرکت جک به همراه یک کیو آر کد، نام انگلیسی محصول و بارکد محصول درج شده است. در کنار این برچسب گروه بم خودرو یک برچسب جداگانه با آرم بم‌خودرو الصاق کرده است؛ که البته ویژگی خاصی ندارد و به راحتی قابل کپی برداری می‌باشد.

 

نمونه بسته بندی و لیبل قطعات اصلی جک
نمونه بسته بندی و لیبل قطعات اصلی جک

در مورد خودرو جک هم خوشبختانه لوازم یدکی مستقل و باکیفیت توانسته اند به خوبی قطعات شرکتی عمل کنند و کمبود این قطعات را به نوعی جبران کنند. مثلاً لنت ترمز جلو جک J5 تولید شرکت MHCO چین یک کالای بسیار باکیفیت می‌باشد. به عنوان نمونه دیگر نیز می‌توان به لنت عقب جک جی 5 تولید شرکت mecasa ژاپن اشاره کرد که بسیار مرغوب بوده و حتی کیفیتی بالاتر از کیفیت جنس شرکتی دارد.

 

لنت ترمز جلو جک j5 برند mhco
لنت ترمز جلو جک j5 برند mhco

 

تشخیص اصل بودن لوازم یدکی را به یک گروه متخصص بسپارید!

همه توضیحات این مقاله برای آشنایی بیشتر شما با قطعات اصلی و غیراصلی خودرو بود تا شما در مواقع ضروری بتوانید تا حدی از خرید لوازم غیر اصل و تقلبی دور بمانید. اما در هر صورت افراد سودجو تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا این موارد و ویژگی‌ها را رعایت کرده و جنس بی‌کیفیت و تقلبی را با بسته بندی اصل در بازار به فروش برسانند. پس بهترین راه خرید لوازم یدکی اصل خرید کردن از جایی است که به جای شما، اصل بودن یک کالا را تشخیص دهد و آن را برای شما فراهم کند. فروشگاه کارما یدک با داشتن یک تیم مجرب از کارشناسان تحصیل کرده و با تجربه، تمام قطعات و لوازم یدکی خودروهای چینی را مورد بازدید قرار داده و از اصل بودن و با کیفیت بودن آن اطمینان حاصل می‌کند و سپس آن را در اختیار مشتری قرار می‌دهد. پس شما مي‌توانید از هر نقطه از کشور به راحتی کالاهای با کیفیت شرکتی و وارداتی با کیفیت را با خیال راحت از سایت کارما یدک تهیه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا